Miscarea in fotografie

Fotografia, ca si mediu de exprimare artistica, este unul bidimensional. Adaugarea senzatiei de adancime, a separatiilor compozitionale si cromatice, a miscarii, a anotimpului sunt doar cateva elemente ce ajuta la dezvoltarea unei fotografii dincolo de cele doua dimensiuni fizice la care este constransa prin natura mediului.

Surprinderea miscarii ajuta la compunerea unei povesti: era vant, era frig, viscolea sau totul era intr-o miscare frenetica. Imi place foarte mult ca ori de cate ori am ocazia, sa surprind miscarea diverselor elemente.

Tehnica folosita este una simpla si se bazeaza pe folosirea unui timp de expunere mai lung. De obicei incep pe la 1/20 si cobor apoi spre 1/15 sau chiar mai jos. De multe ori e necesar si un trepied pentru extreme de cateva secunde. Folosirea unui astfel de timp de expunere va surprinde un subiect miscat dar esential pentru reusita cadrului este ca celelalte elemente sa fie fixe si clare.

Am asistat de curand la jocuri specifice sarbatorilor de iarna: cromatica costumelor si miscarea dansatorilor a fost perfecta pentru a incerca aceasta tehnica. Din pacate nu am avut cum sa folosesc trepiedul si a trebuit sa stau pe burta cu coatele infipte in zapada si sa incerc sa stabilizez aparatul cat de mult am putut. Rezultatul este o fotografie neobisnuita dar care sugereaza iuresul si frenezia dansului poate mai bine decat un cadru static care sa inghete miscarea.

Pe ulitele din satul Magura, spre inserat, am observat ca se apropie un om. Am avut timp sa pun aparatul pe trepied si sa obtin aceasta figura fantomatica, obscura, aproape fara un picior. Folosirea trepiedului a permis obtinerea unui sharp foarte bun pe restul scenei.

Un alt moment interesant se intampla toamna, cand frunzele colarate cazute in rauri de munte formeaza linii cromatice. Aici trebuie avut grija sa nu exagerati cu timpul de expunere: un timp prea lung va duce la estomparea totala a detaliilor din frunze iar un timp prea scurt nu va surprinde miscarea acestora.

Clasicele imagini cu apa laptoasa fac parte tot din aceasta categorie in care prin folosirea unui timp mai lung, ce uneori ajunge la cateva secunde, se obtine acest efect laptos. In astfel de cazuri folosirea unui trepied e absolut necesara.

O ultima situatie care imi vine in minte acuma este aceea a unui lan de grau. Deobicei lanurile se misca uniform si in „blocuri” in bataia vantului. Uneori ajuta sa accentuam cromatica de verde crud, alteori alb negru evidentiaza mai bine senzatia de miscare.

Sper ca aceste randuri v-au oferit ceva teme de fotografiat si daca aveti intrebari folositi sectiunea de comentarii de mai jos!

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0

Lasa un comentariu

Social Links

Toma Bonciu pe Youtube

Toma Bonciu pe Facebook

Workshopuri foto in perioada urmatoare