Fotografia de peisaj se dezvolta sub aspectul a doua elemente: cel tehnic si cel artistic. Daca atunci cand vorbim despre setarile tehnice cam orice fotograf ajunge sa le stapaneasca la un moment dat cand vine vorba despre aspectul artistic si acea capacitate de “a vedea” sau de “a vizualiza” compozitiile lucrurile nu mai stau asa de simplu. Fiecare din noi este inzestrat cu o anumita abilitate artistica, de o calitate mai mica sau mai mare. Bineinteles ca aceasta calitate poate fi dezvoltata dar acest lucru nu se intampla peste noapte.
In episodul acesta am vrut sa scot in evidenta “subiectul”. Fotografiile spun povesti iar sub aspect tehnic o fotografie de peisaj trebuie sa contina 5 elemente:
1. plan de apropiere
2. plan de mijloc
3. fundal
4. undeva in acest spatiu trebuie sa existe subiectul
5. trebuie sa existe o compozitie care sa conduca ochiul catre subiect
Procesul de identificare al subiectului este unul semiconstient si tine de fiecare din noi, pentru ca subiectul este acel element, acel lucru care ne impresioneaza, care ne face sa vibram si sa ne bucuram. Raspunsul la intrebarea “Ce pozam noi aici?” trebuie sa existe si fiecare fotograf trebuie sa isi faca un obicei din a-si pune aceasta intrebare inainte de a pune mana pe aparatul foto.
La inceput acest proces este unul constient dar cu timpul, pe masura ce cresti in perceptie, acest lucru devine unul intuitiv iar ochiul-mana-si-inima invata sa reactioneze la diversi stimuli. Constientizarea subiectului ce urmeaza a fi fotografiat este cel mai important lucru in fotografia de peisaj si spre deosebire de fotografia de portret, unde subiectul ocupa mare parte din fotografie, in cazul fotografiei de peisaj subiectul trebuie sugerat subtil prin compozitie. Acest lucru nu inseamna ca subiectul va fi ignorat ca si dimensiune ci doar ca frumusetea jocului ochiului prin cadru datorita unei compozitii echilibrate nu trebuie deloc neglijat.
Momentul cand ai constientizat subiectul este si momentul in care stii unde pui focusul, pentru ce element faci expunerea, ce compozitie alegi si cum vei edita in final fotografia.
Toate acestea pot parea simple atunci cand subiectul este un palc de copaci sau un munte dar tocmai atunci cand subiectul nu este atat de evident pentru oricine lcururile devin interesante. Practic aici incepe sa intervina acea calitate artistica ce sta in fiecare din noi si care decide ce anume sa fotografiem. Prin exercitiu si crestere in perceptie subiectele devin din ce in ce mai subtile iar compozitiile tind sa se reduca pana la esenta … iar setarea timpului de expunere si a diafragmei devin simple instincte ce stau in calea adevaratei bucurii pe care ti-o ofera fotografia.
Va astept in continuare cu idei si sugestii privind temele din filmele viitoare cu un comentariu despre subiectul din acest episod si nu uitati sa va inscrieti la canalul de Youtube pentru ca vor urma din ce in ce mai multe filme, nu doar din seria “Bazele fotografiei de peisaj”.
[spider_facebook id=”1″]
Leave a reply