AAFR – Asociaţia Artiştilor Fotografi din România … FIAP – Federaţia Internaţională a Artiştilor Fotografi … la ce îmi trebuie să ştiu, aţi putea spune? Pentru ca în denumirea acestor asociaţii există un cuvânt înaintea cuvântului „fotograf” … cuvântul „artist” … poţi fi doar fotograf sau poţi fi artist şi să te exprimi folosind fotografia.
Primii fotografi au fost blamaţi de pictori fiind acuzaţi că nu ştiu să deseneze/picteze … iar primii artişti pictori au fost acuzaţi de cei care pictau doar scene biblice şi de luptă că se îndepărtează de adevăratul scop al picturii. Modul în care ne exprimăm vizual va evolua şi întotdeauna vor fi cei care vor încerca să se opună … din fericire istoria reţine doar evoluţia, nu şi cârcotaşii.
A fi artist fotograf nu e o crimă sau un sacrilegiu … fotografiez digital şi modalitatea prin care trec dincolo de setările unui aparat foto este prin editarea fotografiilor. Nu pot lucra într-un „dark room” ca Ansel Adams şi să manipulez tonurile din fotografii aşa cum o făceau primii fotografi pe formate mari sau pe film, cu măsti din hârtie sau cu pensule, făcând primele dodging şi burning.
Fotografiile pot fi descriptive sau interpretative: poţi alege să printezi fotografii direct din cameră sau le poţi edita … poţi trece dincolo de editările de bază, chiar mult peste limită atâta timp cât o faci conştient şi cu un scop dinainte stabilit.
A fi artist fotograf şi a edita fotografiile nu înseamnă că deschizi o fotografie într-un soft de editare şi tragi de slidere fără nici o idee. Planificarea, adică „vizualizarea” rezultatului final înainte de a fotografia este esenţială. Ce mare sculptor a început să dea cu dalta în piatră fără să gândească? Ce pictor a pictat fără a urmări o idee?
Artistul fotograf se exprimă folosind fotografia ca bază în arta sa, iar cei din jur, în funcţie de cunoştinţele pe care le au, îi numesc arta în diverse moduri: manipulare sau artă digitală (ceea ce e greşit pentru că acest domeniu se referă la imagini create exclusiv din elemente generate 100% de un soft 2D sau 3D).
La workshop-urile pe care le organizez principalul lucru pe care vreau să îl transmit participanţilor este să fie compozitori ai propriilor idei şi nu interpreţi ai ideilor altora. Limitarea doar la setările unui aparat foto va duce inevitabil la rezultate asemănătoare dar trecere dincolo de aceste setări (acest lucru nu exclude cunoaşterea lor) va permite fiecăruia să-şi pună propria amprentă asupra fotografiilor pe care le face.
Pe măsură ce fotograful creşte în percepţie el poate trece de la simple setări tehnice la propria expresie, la încercarea de exprima nu numai ce a văzut dar şi ce a simţit într-un anume moment … iar această încercare nu încetează niciodată …